12 oktober 2007

Vackra myter

Någon påstod att när ett flygplan flyger över en pingvin så faller den omkull. Den följer planet med blicken och välter slutligen baklänges när flygplanet håller på att lämna synfältet. En annan gång berättade en vän till mig om sin kompis som stal en pingvin på fyllan. Hur han nästa morgon, kungligt bakfull och med rivmärken på magen, hittade den i badkaret. Men så kom mina följdfrågor. Var det vatten i badkaret? Vilken park i Göteborg har pingviner? Lämnade han tillbaks pingvinen? Det visade sig att det inte riktigt var en kompis, utan mer en bekant till en kompis kompis. Ganska snart tydde allting på att pingvinstölden bara var en vandringssägen.

Jag vet att man inte får kramp bara för att man simmar direkt efter maten och att man inte förstör sina ögon om man läser i kass belysning. Så har vi det här med att den moderna fysiken inte kan förklara hur humlor kan hålla sig i lyften med sina små vingstackare. Och myten om att man kan se den kinesiska muren från månen utan att använda några optiska hjälpmedel. Även om dessa påståenden är rätt löjliga när man väl tänker efter, så finns det alltid en och annan liten rackare till väletablerad lögn som vi gått på någon gång. Att vi gjort det är inte så märkligt. En stor del av det vi vet om omvärlden är det någon annan som berättat för oss, och hör man en festlig anekdot så vill man ju så gärna tro på det. Jag tänker på en vältande pingvin och med det samma är världen lite roligare att vara en del av.

Något som däremot är lite märkligt är hur naiv man kan vara då man skrattar åt andras föreställningar. Kanske är sällskapet som förnekar att zeppelinare existerar en vandringssägen. Men om så inte är fallet, om det finns en grupp människor som inte tror på att något så stort som en zeppelinare kan flyga, så finns det garanterat någon som blir mycket road av det idiotiska sällskapet. Någon som själv gått på myten om hur den kinesiska muren lätt kan ses från månen.

Det går inte att helt försvara sig mot lögner. Man väljer själv vad man vill tro på. Någon tror på kvantteorier, en annan på Gud. Någon tror att trottoarkanter är ett fungerande skydd mot bilar som kör i femtio kilometer i timmen, andra tror att månlandningen aldrig ägt rum. Trots detta anser sig de flesta vara rationella människor med rätt bra koll på ett och annat. Kanske är kunskap ändå lite överskattat? Kanske är det något annat som mänskligheten skulle ha mer behov av? Fler och mer fantasifulla myter att gotta sig i?

Vi gör någonting åt det! Ta fram papper och penna. Sitt en stund och fantisera ihop några vansinniga påståenden som du tror att du i ett utbrott av auktoritet skulle kunna lura i någon i din omgivning. Berika sedan världen med den nya kunskapen. En ekorre som ätit senap får permanent rethosta. Fånganstalten i Kumla är byggd över en gammal gravplats från vikingatiden. Billarm skapar magnetfält som motverkar växthuseffekten, men bara söder om ekvatorn.

Jag är rädd för att flygplan inte får pingviner att välta, men jag tänker inte ta reda på sanningshalten i påståendet. Först när jag med mina egna ögon ser en pingvin stå stadigt på sitt isflak medan ett plan sveper över dess huvud, först då slutar jag fantisera om vältande pingviner. Och då hoppas jag att du står där intill och slår i mig en ny lögn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var på Mallorca förra veckan shit va skönt det är att slippa bli bakis när man slipper fucking systembolagets sprit med kräkmedel så vi inte ska supa ihjäl oss. Jävla förmyndarsamhälle. Leve Spanien!

Anonym sa...

slottskogen i gbg har pingviner....

Anonym sa...

Jag googlade för se om någon tidning fick nys om pingvinstölden. Det har faktiskt hänt på riktigt. Jag lämnar killens namn utanför men han bodde på "Hemmet" (chalmers studentbostäder) och var en välkänd festprisse. Mycket riktigt var det en av Slottsskogens pingviner.