06 januari 2007

#D166807

När jag var liten, kanske en dryg meter, så såg jag ett par Danny Kaye filmer på TV som jag tyckte var roliga. Någon förklarade för mig att den här Danny var en begåvad kille. Sjöng, dansade, skådespeleriade, till och med dirigerade lite orkester på gamla dar. Och en snäll kille var han också, ambassadör för UNICEF och filantrop (en sån som ger bort sina pengar till såna som har väldigt lite).

Google har en söktjänst för patenter, och där hittar man patent #D166807 - "Blowout toy or the like" av Danny Kay. Han kan inte ha gjort det för pengarna, och patentdatumet är 1951, karriären rullade på bra. Och inte blir man rik och berömd på partyleksaker, även om de är tre gånger så roliga som de gamla traditionella. Jag tror att jag fortfarande gillar Danny. Kanske skulle jag längre inte uppskatta hans filmer som jag gjorde 25 år sen. Men fan vad jag gillar hans blowout toy or the like. Jag måste också koncentrera mig lite mer på det oviktiga.

Inga kommentarer: