22 januari 2007

Take me to your leader

"Xenolingvistik är den nya grejen", förklarar Daniel när han kommer hem efter sin tidningsrunda. Han menar inte nya grej i den allmänna meningen, så som disco på sjuttiotalet eller cykelbyxor på nittiotalet, utan han pratar om den nya grejen för sin egen del. Den nya grejen att dilla om på diverse sociala tillställningar. "Någon måste ju vara förberedd på att vi får kontakt med varelser från yttre rymden och kunna göra de rimligaste gissningarna om hur man kommunicerar med dem." Daniel vet tydligen inte att vi är universums stora skämt. Vi spenderar årligen stora pengar och en massa tid på att skicka ut signaler i rymden och förstår inte att dessa är lite av ett Hassan för utomjordiska varelser. De är klart det hör oss, skrattar och låter oss hållas. Varför skulle de ta kontakt med primitiva människor som blint slår omkring sig i världsrymden och bara hoppas att träffa nån eller nåt? Vad har vi att bjuda på, bortsett från ett tidningsbud som gör underhållande gissningar kring deras sätt att kommunicera? Nu till poängen:

Daniel kommer hem efter att ha delat ut sina nattliga tidningar och jag vaknar där jag ligger i köket. Jag sover i ett kök och det första jag får göra på morgonen är att diskutera en påhittad vetenskap. Jag somnar inte om, utan skriver detta. Finn tre fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är antagligen viktigt att inte vara xenolingvist på riktigt, eftersom det vore konstigt. Om man ljuger om det får man dock använda ordet "xenolingvistik" alldeles gratis, bortsett från förlusten av ens trovärdighet för all framtid.

Seti skickar väl inga singnaler? Förstår jag det rätt sysslar dem med att försöka filtrera fram inkommande meddelanden.

Rauli sa...

Sant. SETI lyssnar bara efter eventuella svar med sina jättetallrikar och spanar med sina gigantiska rymdkikare. Men jag behåller nog ändå den missvisande länken. Man ska inte tro på allt man läser.