06 mars 2008

K-Jef 08: The King of Kong

Jag sänker röven i soffvecket och play. Här ska det bloggas live från den minsta av alla filmfestivaler. I premiärfilmen i årets K-Jef, dokumentären The King of Kong, kan man gotta sig i amerikanska vuxna mäns anala kamp över att vara bäst på något, nästan vad som helst. Hockeyfrillan med mobilhölstret, den regerande mästaren i Donkey Kong - Billy Mitchell, krisar intensivt när hans rekord hotas av Steve Sanders som hela sitt liv kämpat för att bli framgångsrik inom något. Jag är helt tömd på avund men intrigen är både löjlig och fascinerande.

Den lilla världen Billy är kung över sedan en artikel i Life Magazine 1982 står och faller på hans 874300 poäng i Donkey Kong. Hans mobiltelefon frontar orden "never surrender" och han pratar varmt om hur lyckligt lottad han är i livet. Samtidigt sitter Steven i ett garage på andra sidan landet och våndas över hur hans femåriga son skriker efter hjälp med att torka sig mitt i rekordrundan som spelas in på videoband. "Wipe my butt!" Stevens fru måste hata filmteamet som med sin närvaro bara kan bidra till Stevens besatthet att få den lilla rörmokaren att rädda prinsessan från gorillans fångenskap, om och om igen.

Mitt i filmen ringer SCB och vill fråga mig några frågor om brottslighet och rättsväsendet. När jag återvänder till den insnöade poängjakten handlar det om hur Billys konungarike befolkas av besatta själar som klamrar sig fast i joystickarna som om deras väsen satt på andra sidan maskinernas rutor. Men Billys konungarike skakar och jag hejar på. Det är svårt att inte hålla på utmanaren när mästaren vräker ur sig saker som "Not even Helen of Troy got that much attention" om sig själv. Det om nåt känns brottsligt och jag lockas in i de konspiratoriska intrigerna som antyds finnas bakom bevarandet av Billy som nummer ett.

Det skulle lika gärna kunna vara en spelfilm maskerad som dokumentär. En svart komedi om den desperata kampen att utmärka sig. Och i ett parallellt universum skrattar någon just nu generat åt en film om allt som du kämpar för. I ett annat allt som jag.

Inga kommentarer: